Ett paket med lektioner för att lära känna varandra och arbeta med värdegrundsfrågor i förskoleklass.
Material
Det här lektionspaketet innehåller flera material och löper över flera lektioner.
Djuren på Djuris börjar skolan är en serie med klipp om förskolan Djuris. Klippen är 9 minuter långa filmer med djurdockor. I Djuren på Djuris börjar skolan får vi följa med när vännerna från förskolan Djuris börjar förskoleklass. Alla avsnitt finns här. Under fliken Pedagogiskt material finns en digital lärarhandledning.
Williams rättvisa kompisar är en bilderbok skriven av Marie Bosson Rydell. Vi har flera exemplar av boken på Årstas viktigaste hylla i biblioteket.
Musikvideos från Djuren på Djuris och Youtube.
Lektion 1
Börja samtala om vad värdegrund är och innebär.
Diskussionsfrågor:
- Vad tror eleverna att begreppet värdegrund betyder?
- Hur ska vi behandla varandra, likheter och olikheter och se till att alla är en viktig del av vår klass?
Lyssna på låtarna Lika Unika och Alla är lika mycket värda samt samtala om texten.
Aktivitet: Skapa ett klasspussel – eleverna får varsin pusselbit att skriva sitt namn på samt färglägga. Sätt upp pusslet på väggen så alla bitar sitter ihop med varandra.
Såhär fint blev det när förskoleklasserna 22/23 gjorde sina pussel!
Lektion 2 – Visa hänsyn och respekt
Börja lektionen med att samtala om vad vi gjorde förra veckan – klasspussel.
Titta på Kompissolen.
Diskussionsfrågor:
- Vad hände i avsnittet, vad är en bra kompis?
- Hur visade sig förmågan att visa hänsyn i avsnittet?
- Vem var hänsynsfull mot vem och på vilket sätt?
Aktivitet: Kompissolen
Lägg en kompissol i ett kuvert som är skickat från Djuren på djuris till klassen. Öppna kuvertet tillsammans och prata om kompissolen. Vad betyder alla symbolerna?
Här hittar du kopieringsunderlag till kompissolen
Här hittar du kopieringsunderlag till symbolerna
Såhär såg det ut när förskoleklasserna läsåret 22/23 jobbade med kompissolen.
Titta på det korta avsnittet Visa hänsyn om varför det är viktigt att ha gemensamma regler i klassen. Diskutera frågan och fundera över om gemensamma regler kan hjälps oss att visa hänsyn mot varandra.
Om tid finns över; Låt eleverna välja att rita en bild utifrån något av följande:
- Jag är en del av vår grupp
- Jag gillar vår grupp
Lektion 3 – Visa hänsyn och orättvisa/rättvisa
Börja lektionen med att fråga eleverna om de kan återberätta vad vi gjorde förra veckan – kompissolen. Ta fram och titta på den.
Fortsätt lektionen med att titta på Vad orättvist!
Diskussionfrågor:
- Vad hände i avsnittet?
- Hur visade sig orättvisa?
Ta fram Pratbollen – gå laget runt i ringen och be alla berätta om någon gång de känt sig orättvist behandlade (man får passa om man inte vill svara).
Aktivitet: Lek Pomperipossa
en lek där vi tränar på att hantera känslan orättvisa.
- Pomperipossa är en lek som går till att alla deltagare rör sig fritt över golvet.
- En person är häxan Pomperipossa med sin käpp och mantel (filt).
- När Pomperipossa dunkar med käppen i golvet förvandlas alla till stenar. Det vill säga, alla kurar ihop sig på golvet som stenar och blundar. Pomperipossa lägger sin mantel över en deltagare så att denna inte syns alls.
- Sedan dunkar Pomperipossa igen med sin käpp i golvet. Då vaknar alla och ställer sig upp, utom personen under manteln. Det gäller för de övriga deltagarna att komma på vem det är som ligger under manteln.
- Leken kan också göras utan käpp, och med en ramsa i stället: ”Pomperi, Pomperipossa, går över sten och mossa. När jag trampar på en gren, förvandlas alla barn till sten!”.
Tips! Innan vi leker leken, prata om att alla inte kommer hinna hamna under filten – att det kan kännas orättvist men att vid ett annat tillfälle kommer de andra hinna med/eller få ha en roll som de andra kanske inte kommer ha. Men att det viktigt är att vi leker en lek och har kul tillsammans.
Avsluta lektionen med att lyssna på sången Orättvist.
Lektion 4
Börja med att repetera vad vi gjorde förra lektionen.
Ta fram Pratbollen – gå laget runt i ringen och be alla svara på frågan: Vad kan du göra om du tycker att något känns orättvist?
Läs boken Williams rättvisa kompisar.
Prata sedan om boken och lyft barnens tankar.
Aktivitet: Blinkleken
Syftet med leken är att ta kontakt med andra och bli synliggjord.
- Alla sätter sig på stolar med två rader mitt emot varandra. En person står i mitten.
- Det gäller nu för dem som sitter på stolar att ta kontakt med varandra genom ögonkontakt. Genom en gest eller blinkning kommer de överens om att byta stolar, varpå personen i mitten försöker få tag i en ledig stol.
- Det sker snabba byten av stolar hela tiden. Den som blir utan stol får stå i mitten nästa gång.
Avsluta med att sjunga Orättvisa sången från Djuren på Djuris.
Lektion 5
Börja med att repetera vad vi gjorde på förra lektionen.
Ta fram Pratbollen – gå laget runt i ringen och be alla svara på frågan: Hur känns det när någon lyssnat på dig? Hur vet du att personen har lyssnat? Eller inte lyssnat?
Titta på Vilja men inte våga
Diskussionsfrågor:
- Vad hände i avsnittet?
- Vem lyssnade på vem i avsnittet? Hur märktes det?
- Vem lyssnade djuren inte på? Hur märktes det?
Sjung sången Längta fram och tillbaka.
Aktivitet: Träna på att vara både talare och lyssnare.
Prata om hur man är en god lyssnare:
- Hur kan man visa att man lyssnar eller inte lyssnar?
- Hur kan man uppmuntra talaren genom kroppsspråk och ansiktsuttryck?
- Hur kan man i ord ge talaren återkoppling till talaren?
Låt en elev, under i minut, berätta vad han eller hon tycker om att göra på sin fritid, klasskamraten lyssnar. Därefter får det andra barnet göra samma sak. Avsluta övningen genom att lyssnaren i varje par återberättar kortfattat vad kompisen sa.
Lektion 6
Den här lektionen kan eventuellt delas upp i två lektioner.
Repetera vad vi gjorde förra lektionen.
Ta fram Pratbollen – gå laget runt i ringen och be alla svara på frågan: Hur brukar du göra för att lösa ett bråk/konflikt? Vad är viktigt att tänka på när det blir ett bråk med en kompis?
Se på avsnitten Skryt och ljug och Skvallra eller berätta.
Ta ett avsnitt i taget och prata innan vi visar nästa avsnitt.
Diskussionsfrågor:
- Vad hände i avsnittet?
- Vilka konfliktsituationer hamnar djuren i?
- Hur kände djuren i de olika situationerna?
Sjung sången Ensamhetens sång
Aktivitet – Spela upp en konfliktsituation med handdockor
- Vad tror eleverna att dockorna känner i situationen?
- Kan de ge förslag på hur konflikter kan lösas?
- Kan det finns olika sätt?
- Är något bättre?
Aktivitet – Skapa en blomma utifrån glada ord
Sitt i en ring tillsammans på golvet. Låt eleverna säga positiva ord och meningar som kan sägas till varandra för att man ska må bra och känna sig glad. Skriv ner det eleverna säger. Skapa sedan en stor blomma. I mitten av blomman skriver alla elever sina namn. I blommans kronblad skrivs alla de positiva sakerna eleverna sagt. Sätt upp blomman på väggen.
Koppling till LGR22
Kap 1. Skolans värdegrund och uppdrag
”Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas.”
”Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen.”
”Skolan ska aktivt och medvetet främja elevernas lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Skolan har också ett ansvar för att synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling.”
Kap 2. Övergripande mål och riktlinjer
”Skolans mål är att varje elev kan respekterar andra människors egenvärde samt deras kroppsliga och personliga integritet”
”Skolans mål är att varje elev kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen”
”Alla som arbetar i skolan ska i sin verksamhet bidra till att eleverna interagerar med varandra
oberoende av könstillhörighet”
”Läraren ska verka för att eleverna oberoende av könstillhörighet får ett lika stort
inflytande över och utrymme i undervisningen”