Privilegiekompisarna är ett spel du kan använda kompisarna för att låta eleverna diskutera privilegier, rättvisa, tillgång till medier, ekonomiska förutsättning, fördomar och olika erfarenheter.
I dokumentet hittar du material att utgå från men du behöver anpassa det lite själv.
Förarbete
Ge kompisarna ett namn och en kort beskrivning som passar det du vill att de ska fundera kring. Ge dem precis så mycket information att de kan utföra uppgiften. Det kan vara till exempel
Kim – Går i sexan på Årstaskolan. Föräldrarna jobbar som lärare och bibliotekarie.
Charlie – Bor i USA med sin mamma som jobbar fram tills sent på kvällen. Charlie är mycket ensam hemma och spelar online-spel. Är sällan i skolan.
Sammy – Bor i en liten lägenhet i Malmö med sitt storasyskon. Sam har ADHD.
Alex – Bor i en stor lägenhet i Stockholms innerstad med sina föräldrar som jobbar som läkare och advokat. Går på en privatskola.
Li – Bor i ett litet hus i Indien tillsammans med sina föräldrar, 7 syskon, mormor och morfar, moster och flera kusiner. Jobbar i en fabrik för att familjen ska ha råd med mat.
Skriv lappar med de följder, funderingar och känslor du vill att eleverna ska diskutera. I dokumentet finns ett gäng förslag, anpassa dina lappar till den diskussion du vill lyfta.
På lektionen
Låt eleverna jobba i grupp och placera ut lapparna på de personer de tycker passar. Vissa lappar kommer vara lätta medan vissa kan matcha flera. De kommer placera lappar utifrån sina fördomar, men styr även in dem på diskussioner kring varför de tror som de tror. Det finns inget rätt och fel utan det är en tankeövning.
Om eleverna själva inte styr in på att prata om privilegier kan du guida dem med styrda frågor, till exempel:
- Vad är rättvisa? Är det rättvisa att alla får exakt lika? (Eller är rättvisa att alla kan få olika, men därmed möjlighet att nå lika långt. Du kan utgå från denna bild i diskussionerna)
- Tror ni det är vanligare att ha en mobiltelefon i ett rikt land som Sverige eller i land med hög fattigdom? Vilka för- och nackdelar ser ni kring att ha en mobiltelefon?
- Vem tror ni har lättast att hitta information om viktiga samhällsfrågor, en som har tillgång till ett bibliotek och/eller dator eller en som inte har tillgång till de sakerna? Vilka följder kan det ha att inte ha möjlighet att hitta information genom bibliotek/dator?
- Vem tror ni har lättast att hitta information om till exempel val och politik, en som går i skolan eller en som aldrig gått i skola? Varför/varför inte? Vilka följder får det för personerna?
- Vem tror ni har störst chans att bli bra på att läsa, elever på en skola med skolbibliotek eller elever på en skola utan skolbibliotek?