Vän-diagram

Total
0
Shares

En övning för att stötta elever i att lära känna varandra, bilda nya kompisrelationer och dela med sig av sina likheter och olikheter.

Material

Använd bildmaterial från bildsalen. Du behöver:

  • Ansiktsmallar (finns i bildsalen. Fråga Hanna!)
  • Pennor
  • Målarfärger
  • A3-målarpapper

Förberedelser

Dela in eleverna i par. Lägg tid och energi på genomtänkta par där man ser behov av att stötta elever till nya kompisrelationer.

Övningen passar när man bytt stadium men gått ett tag i samma klass så att grupperingarna utkristalliserats något.

Tidsåtgång: 1,5-2 timmar.

Utförande

Eleverna jobbar i tilldelade par med syfte att lära känna någon som potentiellt skulle kunna bli en ny kompis eller lära sig något nytt om en klasskompis.

Rita av mallen på ett stort papper!

 

Eleverna ritar en mall av två huvuden i profil som överlappar varandra där mittendelen bildar en gemensam form. Huvuden representerar eleverna i paret.

 

 

I mittdelen skriver eleverna vad de har gemensamt. Hjälp eleverna att komma på saker att fråga varandra.

Här har eleverna varit kreativa och använt pratbubblor för sina egna intressen.

På sitt eget huvud kan eleverna skriva saker som passar in på dem själva, men som de inte delar.

Låt eleverna dekorera sina respektive sidor. Mittendelen dekorerar de tillsammans.

Några exempel på fina vän-diagram från fyrorna läsåret 22/23!

Övningen uppmuntrar till samtal och nya vänskaper. Citat från när fyrorna läsåret 22/23 gjorde vän-diagram: ” Men vi har ju nästan allt gemensamt, varför har vi inte lekt förut?”.