En övning för att stötta elever i att lära känna varandra, bilda nya kompisrelationer och dela med sig av sina likheter och olikheter.
Material
Använd bildmaterial från bildsalen. Du behöver:
- Ansiktsmallar (finns i bildsalen. Fråga Hanna!)
- Pennor
- Målarfärger
- A3-målarpapper
Förberedelser
Dela in eleverna i par. Lägg tid och energi på genomtänkta par där man ser behov av att stötta elever till nya kompisrelationer.
Övningen passar när man bytt stadium men gått ett tag i samma klass så att grupperingarna utkristalliserats något.
Tidsåtgång: 1,5-2 timmar.
Utförande
Eleverna jobbar i tilldelade par med syfte att lära känna någon som potentiellt skulle kunna bli en ny kompis eller lära sig något nytt om en klasskompis.
Eleverna ritar en mall av två huvuden i profil som överlappar varandra där mittendelen bildar en gemensam form. Huvuden representerar eleverna i paret.
I mittdelen skriver eleverna vad de har gemensamt. Hjälp eleverna att komma på saker att fråga varandra.
På sitt eget huvud kan eleverna skriva saker som passar in på dem själva, men som de inte delar.
Låt eleverna dekorera sina respektive sidor. Mittendelen dekorerar de tillsammans.
Övningen uppmuntrar till samtal och nya vänskaper. Citat från när fyrorna läsåret 22/23 gjorde vän-diagram: ” Men vi har ju nästan allt gemensamt, varför har vi inte lekt förut?”.
Koppling till LGR22
Kap 1. Skolans värdegrund och uppdrag
”Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet”
”Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling”
”Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Den ska framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden och ge möjligheter till sådana.”
”Skolans mål är att varje elev: kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter, respekterar andra människors egenvärde samt deras kroppsliga och personliga integritet”
Kap 2. Övergripande mål och riktlinjer
”Skolans mål är att varje elev kan respekterar andra människors egenvärde”
”Skolans mål är att varje elev tar avstånd från att människor utsätts för diskriminering, förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor”
”Läraren ska öppet redovisa och diskutera skiljaktiga värderingar, uppfattningar och problem”
”Läraren ska uppmärksamma och i samråd med övrig skolpersonal vidta nödvändiga åtgärder för att förebygga och motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling”