Här har vi samlat böcker om krig och flykt som finns på Årstaskolan. Böckerna finns samlade på Årstas viktigaste hylla och vi har flera av varje titel.
Böckerna är skrivna med årskurs F-3 eller 4-6 i åtanke. Tilltalet är direkt till eleverna och många av böckerna är lättlästa. Ett fåtal av böckerna har ett tilltal som bättre passar lärare, för att förmedla till eleverna genom högläsning eller i diskussion.
Racism and intolerance/Rasism och intolerans
Det här är en bilderbok full med fakta om rasism, intolerans och solidaritet. Boken är skriven på engelska men vi har ett exemplar med svensk översättning klistrad direkt över texten i boken. Boken tar upp svåra termer som rasism, intolerans, fördomar, respekt, kultur och religion och beskriver dem på ett enkelt och tydligt sätt. Boken är tydligt amerikanskt influerad men vi har i översättningen anpassat lite efter svensk kontext.
Vi har en affisch med begreppen ur boken som passar bra att ha uppe i klassrummet efter att ni arbetat med boken. Rasism och intolerans affisch
Boken passar bra för högläsning följt av diskussion i årskurs 2 och uppåt.
Azziz flykt
Azzis flykt är en tecknad seriebok där vi får följa en familj på flykt.
Azzi och hennes föräldrar blir tvungna att överge sitt hem och fly till ett annat land, där de måste prata ett främmande språk och bo bland främmande människor.
Azzi lär sig att leva med de dramatiska förändringarna i sitt liv genom att vara modig och påhittig. Men det värsta är att farmor blev kvar i det gamla landet. Kommer Azzi någonsin att få se sin farmor igen?
Boken passar bra att läsa tillsammans med eleverna för att få insyn i hur det kan se ut när man måste fly från sitt land och hur det är att komma till ett nytt land med okänt språk och annorlunda kultur. Boken passar från åk 1 och uppåt.
Vi kommer snart hem igen
Vi kommer snart hem igen är en tecknad seriebok om förintelsen. I boken får vi läsa sex människors vittnesmål om Förintelsen. Några av dem som var barn då lever ännu och kan berätta om hur det var. Vad som hände dem och deras familjer. Vad de kände. Hur de överlevde. Vad de förlorade. De berättar om undernäring, missad skolgång, familjer som slits isär och första mötet med Sverige och hur man fortsätter leva, trots allt.
Förutom vittnesmålen finns en tidslinje, en ordlista och en lärarhandledning. En bok som öppnar upp för samtal om det allra svåraste: om flykt, krig, antisemitism och främlingsfientlighet. Den passar barn och ungdomar från ca 11 år och upp.
Lärarhandledning till boken hittar ni här.
Trolleri med Karam Nadjar
Karam är jättebra på att trolla. Han har tränat hela vägen från Syrien till Sverige. En dag vill hans nya kompis Anna också lära sig att trolla. Men det vill inte Karam. En magiker får ju inte avslöja sina trick!
Karam Nadjar är ny i klassen på Lyckeskolan. Han bor på en flyktinganläggning med sin mamma och vet inte hur länge han får stanna i klassen eller ens i Sverige. Karam kan säga ”hej” på svenska men inte så mycket mer. I boken får vi följa Karam i skolan och se hur han gör sig förstådd och kommunicerar med sina klasskamrater trots att han inte kan svenska. Boken ger en fin insyn i vardagslivet för en person som är ny i Sverige.
Vem är du? – En bok om tolerans
Vem är du? är en bilder- och faktabok om tolerans. Boken är rikt illustrerad med korta texter om människors olikheter, likheter, ursprung, kultur, etnicitet, religion, matvanor, språk, kommunikation, tolerans och gränser. Det är ingen heltäckande faktabok utan mer korta tankar kring tolerans och respekt och den passar bra att bläddra i tillsammans med elever och diskutera vad de ser. Bilderna är humoristiska och lite tramsiga.
Boken passar bra för åk f-2. Vi har en klassuppsättning av boken i biblioteksförrådet på torget.
Lärarhandledning till boken hittar du här.
Antirasistisk handbok
I 20 kapitel med sanna berättelser beskriver Tiffany Jewell hur rasismen i samhället fungerar, hur vi upptäcker den i vår vardag och hur vi som antirasister kan göra motstånd. Här finns verktygen för att skapa förändring och motverka rasism – även den dolda vardagsrasismen.
Boken är en tydlig handbok med bra fakta kring rasism och tolerans.
Boken är skriven för åldern 15+ men passar bra från årskurs 5. Den passar fint för högläsning ur valda kapitel följt av diskussion.
Koppling till LGR22
Kap 1. Skolans värdegrund och uppdrag
”Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som skolan ska gestalta och förmedla.”
”Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas.”
”Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen.”
”Alla som arbetar i skolan ska medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen.”
Kap 2. Övergripande mål och riktlinjer
”Skolans mål är att varje elev kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen”
”Alla som arbetar i skolan ska medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen.”
”Alla som arbetar i skolan ska i sin verksamhet bidra till att skolan präglas av jämställdhet och solidaritet mellan människor.”
”Läraren ska förbereda eleverna för delaktighet och medansvar och för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle.”