Här har vi samlat böcker om sex som finns på Årstaskolan. Alla böckerna finns i grupp- eller klassuppsättning. Du kan beställa bokpaket med en eller flera av böckerna till ditt klassrum genom att maila Memme.
Böckerna är skrivna med årskurs 4-6 eller 7-9 i åtanke. Tilltalet är direkt till eleverna och många av böckerna är lättlästa. Ett fåtal av böckerna har ett tilltal som bättre passar lärare, för att förmedla till eleverna genom högläsning eller i diskussion.
Respekt – en sexbok för killar
Respekt – en sexbok för killar är en bok om sex, sexualitet, identitet och samtycke. Boken är lättläst med många faktarutor. Boken tar upp hur det är att ligga med tjejer och killar, säker sex, grundkurs i sex, kärlek, första gången, respekt och samtycke. Boken är skriven för högstadiet och uppåt men passar även lite yngre.
Det här är den lättlästa versionen av en bok som funnits i många år. Boken är skriven med killar som målgrupp men funkar för alla kön. Stort fokus på känslor och hur man har respektfullt och roligt sex där alla deltagande får ut något.
Vi har 15st av boken på Årstas viktigaste hylla i biblioteket på torget.
Fakta om sex
Fakta om sex är en tunn faktabok om sex, sexualitet, varför det är skönt med sex, onani, samtycke, sex i media och sexuellt våld. Boken är mycket lättläst med lite text på varje sida och rikt illustrerad med informativa bilder och faktarutor. Boken passar åldern 9-12år och 12-15år.
Neutralt och tydligt om sex och känslor kring sex. Fokus på all sorts sex, inte bara reproduktion.
Vi har 13st på Årstas viktigaste hylla i biblioteket på torget.
Lätta sexboken
Lätta sexboken är en lättläst, men tjock, bok om allt som hör sex till. Boken tar upp lust, kroppen, onani, att ha sex med andra än sig själv, porr, att vara ihop och säkert sex.
Boken skriven för personer som redan har sex. Den funkar dock fint även för den som är nyfiken. Stort fokus på hur man har bra sex där alla deltagare för ut något av det.
Obs explicit innehåll så bör läsas innan den ges till elev. Boken är skriven för åldern 12-15 och är väldigt lättläst med korta rader på sidorna. Man kan därför lockas att använda den även till mellanstadiet men tilltalet och innehållet passar inte yngre än högstadiet.
Vi har 5st av boken på Årstas viktigaste hylla i biblioteket på torget.
Snacka om oskulden
Snacka om oskulden är en lättläst faktabok om konceptet oskuld och att ligga första gången. I boken kan du läsa om myten om mödomshinnan, oskuldens historia, religiösa regler om oskuld och slidkransen.
Boken är skriven för unga vuxna och passar på högstadiet. Vi har 3st av boken på Årstas viktigaste hylla i biblioteket på torget.
Världens viktigaste bok
Den ultimata uppslagsboken om puberteten. Här kan man läsa om normer, när mensen kommer, hur det känns att vara kåt, vad porr är, varför svett luktar och allt möjligt 10-13åringar undrar om. Neutralt och fint beskrivet med fina illustrationer. Skriven av sexualupplysare Natalie Simonsson. Det finns en lärarhandelning
till boken.
Vi har 8st av boken på Årstas viktigaste hylla i biblioteket på
torget.
Viktigast av allt
Det här är Världens viktigaste boks storasyskon skriven för tonåringar. Här kan man läsa om allt kring sex, samlevnad, normer, kroppen och känslor.
Vi har 8st av boken på Årstas viktigaste hylla i biblioteket på torget.
Värsta bästa svårsnacket
I Värsta bästa svårsnacket besvaras en rad frågor kring porr, sex och samtycke. Vad är grejen med porr? Porr är väl inte så farligt? Vad är sex, och vad är porr? Hur påverkas vi av porr? Boken är skriven för 12-15åringar men kan också användas i yngre elevgrupper där frågor kring porr dykt upp. Den är neutralt och öppet skriven på ett icke-skammande men ändå informativt vis.
Vi har 3st av boken på Årstas viktigaste hylla i biblioteket på torget.
Centralt innehåll ur LGR22
Kap 1. Skolans värdegrund och uppdrag
”Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas.”
”Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen.”
”Skolan ska aktivt och medvetet främja elevernas lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Skolan har också ett ansvar för att synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling.”
”Skolan har ett ansvar för att eleverna återkommande under skolgången får möta frågor som rör sexualitet, samtycke och relationer. Utbildningen ska därigenom främja alla elevers hälsa och välbefinnande samt stärka deras förutsättningar att göra medvetna och självständiga val. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för egna och andras rättigheter och förmedla betydelsen av att sexualitet och relationer präglas av samtycke. I utbildningen ska maktstrukturer kopplade till kön och hedersrelaterat våld och förtryck kritiskt granskas. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till hur relationer
och sexualitet framställs i olika medier och sammanhang, bland annat i pornografi.”
Kap 2. Övergripande mål och riktlinjer
”Skolans mål är att varje elev kan respekterar andra människors egenvärde samt deras kroppsliga och personliga integritet”
”Skolans mål är att varje elev kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen”
”Alla som arbetar i skolan ska i sin verksamhet bidra till att eleverna interagerar med varandra
oberoende av könstillhörighet”
”Läraren ska synliggöra och med eleverna diskutera hur olika föreställningar om vad
som är kvinnligt och manligt kan påverka människors möjligheter samt hur könsmönster kan begränsa egna livsval och livsvillkor”
”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper inom området sexualitet, samtycke och relationer samt om hedersrelaterat våld och förtryck”
”Läraren ska verka för att eleverna oberoende av könstillhörighet får ett lika stort
inflytande över och utrymme i undervisningen”
Kap 5.9 Biologi
”Människans pubertet, reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek och ansvar.” (åk 4-6)
”Människans reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek, ansvar, samtycke och ömsesidighet. Sexuellt överförbara sjukdomar och preventivmedel.” (åk 7-9)
Kap 5.13 Historia
”Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet.” (åk 7-9)
Kap 5.14 Religion
”Samtal om och reflektion över vardagliga moraliska frågor utifrån elevernas egna argument och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, kränkningar, jämställdhet och sexualitet.” (åk 4-6)
”Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar samt utifrån tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar. Sådana frågor kan till exempel handla om identitet, kärlek, sexualitet och meningen med livet.” (åk 7-9)
Kap 5.15 Samhällskunskap
”Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.” (åk 4-6)